تبلیغات
ادبیات فارسی(زندگی نامه ی شاعران و نویسندگان ایران) - مطالب هفته دوم اسفند 1390
قالب
تاریخ : شنبه 13 اسفند 1390 | 04:23 ب.ظ | نویسنده : وحید احمدیان

تصمیم بر این است که این پست را راجع به مکتب رمانتیسم بپردازیم .

کسی که درصد ارایه تعریفی از رمانتیسم برآید به کاری مخاطره آمیز دست

زده که بسیاری کسان را ناکام گذرانده است . این هشدار را ای بی بورگام

در سال 1941 در مجله ی کنیون ریویو در باب رمانتیسم به ما می دهد

اما این هشدار منتقدان را دست از کوشش برای تعریفی از رمانتیسم بر 

نداشته است . که تعریف آنها به شکل زیر است :

رمانتیسم بیماری است  ، کلاسیم سلامتی است ( گوته )

خلق و خوی کلاسیک ، گذشته را مورد مطالعه قرار می دهد ، رمانتیک

بدان توجهی ندارد ( شلینگ )

رمانتیسم در هر زمانی هنر روز است و کلاسیسیم هنر روز قبل است

( استاندال )

آزاد سازی سطوح ناخودآگاه ذهن یک رویای مستی بخش در حالی که کلاسیک

 عبارت است از سلطه ی ذهن خود آگاه ( لوکاس )

پرستش پدیده های کهن و منسوخ ( جفری اسکات )

در بین سخنان این بزرگان میتوان رمانتیسم را تعریف کرد حال به توضیح

 دقیق تر آن می پردازیم

شعر رمانتیک شعری پیشرو و جهانی است و صرفا در پی آن نیست که انواع

جداگانه ی شعر را از نو با یکدیگر همراه کند و شعر را با فلسفه و بلاغت و

 خطاب پیوند دهد بلکه علاوه بر اینها شعر رمانتیک باید شعر و نثر نبوغ و

نقد ادبی و شعر هنری و شعر طبیعی را در هم آمیزد و آنها را یگانگی دهد

باید شعر را زنده پرشور و اجتماعی کند و زندگی و اجتماع را شاعرانه

گرداند . باید ذکاوت و قریحه ای که همه چیز را به شعر تبدیل می کند قالبها

و صورت های هنری را با محتوایی ارزشمند و متنوع پر و سرشار گرداند

و تمامیت این صورت و محتوا در پرتو جوشش وغلیان طبعی شاداب و زیرک

که همه چیز را بازیچه ی خود قرار می دهد از زندگی و نشاط آکنده شود .

شعر رمانتیک هر چیز شاعرانه ای را در آغوش می گیرد و می پذیرد .

از عظیم ترین و شگفت ترین نظام های پیچیده ی هنری تا آه و حسرت

و ترکیبی از غم و شادی عظمت و نکبت و بزرگی و پستی ....

شعر رمانتیک به تنهایی قادر است همچون حماسه به آینه ای برای تمام

 جهان تبدیل شود و تصویری از کل یک دوره ارائه دهد . این شعر در

عین حال فارغ از همه ی دلبستگی ها  و مصلحت اندیشی های واقعی یا

آرمانی می تواند سوار بر بالهای تامل شاعرانه در میان توصیف شده و

توصیف کننده یا شاعر و موضوع شعر شناور و رها باشد و دائما این

تامل و اشراق را عمیق تر کند و آن را همچو تصویری که در مجموعه ای

از آینه های بی پایان منعکس شده است تا بی نهایت افزایش دهد .

  میپردازیم به رمانتیک های آلمان و انگلستان و فرانسه به ترتیب تاریخی

آلمان : رمانتیک های آلمان به دو دسته تقسیم می شود که به نام رمانتیک های

اولیه و رمانتیک های بزرگ شناخته میشوند دسته ی اخیر را گاه رمانتیک های

جوان نامیده اند . رمانتیک های اولیه آلمان نخستین گروه رمانتیک اروپایی به

 شمار می روند و از سال 1797 تا سالهای آغازین قرن نوزدهم فعالیت داشتند

مرکز اصلی این گروه برای مدتی شهر برلین بود سپس در شهر کوچک و

دانشگاهی ینا استقرار یافتند و به همین خاطر به رمانتیک های ینا معروف شدند

ویلهلم شگل و برادرش فریدریک بنیان گذاران مکتب رمانتیک در آلمان بودند

عمده ترین نظرات ویلهلم در سلسله درس های او در باب نمایش و هنر های

زیبا ارائه شده است

انگلیس : علی رغم تلاشهایی که از سوی برخی منتقدان پیشین صورت گرفته

رمانتیک های انگلیس را نمی توان به اندازه ی رمانتیک های آلمان و حتی

فرانسه به طورمنظم تقسیم بندی کرد . هر فورد در کتاب عصر وردزورث

تقسیم بندی زیر را پیشنهاد کرده است :

اول : گروه وردزورث که مرکز اصلی آن استووی و گراس مر بوده و کسانی

چون کالریج کراب و کلار در آن مشارکت داشتند خصوصیت برجسته ی این

گروه تاکیدی است که بر هماهنگی و سازگاری میان طبیعت و انسان

دوم : گروه اسکات شامل کسانی چون کمبل مور و ساوثی می شود این گروه

توجه خود را به فرهنگ و ادب قرون وسطا و فرهنگ عامه ی نواحی مرزی

و دور افتاده ی کشور و خصوصا اسکاتلند معطوف کرده بودند و بسیار پای بند

به سنت بودند

سوم : گروه شلی و افراد جهان وطنی چون بایرون و کیتس بدان تعلق دارند

کسانی که در ایتالیا و یونان نیز به اندازه ی میهن خود احساس آرامش می کردند

و خصوصیات بارزشان شور و حرارتی است که در پافشاری ئ تاکید بر آزادی

 و زیبایی از خود نشان می دهند.

 فرانسه :

رمانتیک های فرانسه از لحاظ زمانی دیرتر از رمانتک های آلمان و انگلیس

 ظهور کردنده اند .

نخستین مجموعه اشعار با حال و هوای جدید یعنی تاملات شاعرانه

لامارتین در سال 1920 منتشر شد


یک خبر تلخ و گریه آور :

وبلاگ سید مهدی موسوی فیلتر شد...!


برچسب ها: ادبیات، رمانتیسم،

  • پ
  • سوء زن
  • ضایعات